Economia UE ar putea crește cu 415 miliarde de euro anual. În ce mod?

Article

Economia UE ar putea crește cu 415 miliarde de euro anual. În ce mod?

16 octombrie 2019

Material de opinie de Adrian Coman, Managing Associate, Reff & Asociatții

Contextul socio-economic și politic actual ridică tot mai des o întrebare în rândul cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene: „ce face UE pentru membrii și cetățenii săi?”.

Câteva deziderate ale Uniunii Europene au rămas constante vreme de peste 60 de ani. Astfel, sintetizând strategiile și politicile UE, acestea pot fi grupate în jurul unor elemente esențiale, și anume pace și securitate, respectarea drepturilor omului, protecția consumatorului, politică externă și de securitate comună și, finalmente, o piață unică.

Ce înseamnă „piață unică” în accepțiunea UE?

Apartenența la această piață unică reprezintă chintesența dezvoltării Uniunii Europene, facilitând statelor membre o mobilitate a forței de muncă, a bunurilor și a serviciilor și, în cele din urmă, un standard comun aplicabil indiferent de țară sau de industrie.

Dezvoltarea permanentă a pieței unice este astăzi susținută de cea mai galopantă creștere și dezvoltare în domeniul internetului și al tehnologiilor digitale. Oportunitatea „erei digitale” din perspectiva pieței unice se traduce într-un potențial estimat de creștere a economiei Europei cu 415 miliarde de euro în fiecare an, conform studiilor Comisiei Europene.

Din perspectivă națională, România a înregistrat recent cea mai mare rată de creștere a comerțului electronic din Europa, ocupând însă ultimul loc în topul statelor membre UE din perspectiva numărului de tranzacții încheiate în mediul on-line, ceea ce indică necesitatea coordonării unor acțiuni între autorități și mediul de afaceri, în vederea eliminării obstacolelor ce determină acest decalaj.

Măsuri pentru dezvoltarea pieței unice digitale

Necesitatea dezvoltării acestei piețe unice digitale a fost abordată la nivel comunitar până acum printr-o serie de instrumente normative. UE a adoptat astfel reglementări privind serviciile de plată și noile norme privind serviciile transfrontaliere de livrare a coletelor, noi reguli pentru a opri geo-blocarea nejustificată în comerțul online la nivelul UE, norme revizuite de protecție a consumatorilor, care vor intra în vigoare în 2020, noi norme TVA pentru vânzările online de bunuri și servicii, care vor intra în vigoare în 2021. Președintele ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, s-a angajat să dedice mandatul său îmbunătățirii normelor de răspundere și de siguranță ale Uniunii Europene pentru platformele, serviciile și produsele digitale, legiferând într-o manieră distinctă serviciile digitale.

What’s in it for us?

Toate acestea reprezintă oportunități de dezvoltare la îndemâna mediului de afaceri național și se pot concretiza în accesul la o piața largă, delimitată doar de granițele UE și, mai cu seamă, în obligația de a asigura dezvoltările și instrumentele necesare pentru a aborda o nevoie aflată într-o continuă creștere.

Fără îndoială, dezvoltarea economică și creșterea competitivității României vor fi marcate, în viitorul imediat, de dezvoltarea sectorului românesc de tehnologie a informaţiei şi comunicaţii. Însă România are nevoie să sprijine această dezvoltare prin creșterea eficienței și reducerea costurilor sectorului public din România, prin reducerea barierelor administrative în relația cu statul pentru îmbunătățirea productivității sectorului privat, prin îmbunătățirea competitivității forței de muncă.

Did you find this useful?