Este retail-ul la un punct de răscruce în anul 2019?

Article

Este retail-ul la un punct de răscruce în anul 2019?

Opinie publicată în Top 1.000 Cele mai mari companii din România, de Andreea Artenie, Partener Reff & Asociații, societate de avocați membră a rețelei globale Deloitte Legal

Industria de retail a avut, în 2018, o evoluție ascendentă atât la nivel național, cât și global.  În România, tendința se menține de câțiva ani, principalul vector al acestui avânt fiind consumul majorat de la an la an. Astfel, comerțul cu amănuntul a avut o cifră de afaceri mai mare cu 5,7% în 2018 comparativ cu 2017. Vânzările de retail au consemnat un plus în anul anterior și pe plan global, datorită condițiilor prielnice de pe piața muncii, încrederii acordate de consumatori produselor și a majorării veniturilor individuale, după cum observă studiile Deloitte referitoare la această industrie.

Totuși, studiile amintite estimează că 2019 ar putea fi un punct de inflexiune pentru piața de retail globală, care ar urma să traverseze un an de tranziție. Jucătorii de pe această piață vor fi puși în fața unor decizii curajoase pentru a-și asigura succesul în continuare. Principalul motor al schimbării va fi comportamentul consumatorilor, care sunt din ce în ce mai sofisticați, dar și mai puternici în raport cu jucătorii din piață, atâta timp cât cadrul legal specific, preconizat să intre în vigoare în viitorul foarte apropiat, le întărește drepturile și le oferă o protecție sporită. În același timp, către schimbare converg și alți factori: prognozele pesimiste privind scăderea economiei globale sau apariția unor elemente cu potențial să perturbe piața, de tipul noilor tehnologii.

Particularitățile României

În cazul României, există o serie de particularități care vor afecta, la rândul lor, industria de retail și a bunurilor de larg consum. Astfel, la final de 2018 și început de 2019, au apărut unele îngrijorări în piață din două direcții majore: pe de o parte, au apărut propuneri de modificări legislative în vederea înăspririi sancțiunilor aplicabile în materia protecției consumatorilor, iar, pe de altă parte, e vorba de însăși structura pieței de retail, care se află în continuă schimbare.

Dacă ne referim la legislația națională, estimez o înăsprire a amenzilor pentru încălcări în materia protecției consumatorilor care vor fi, conform proiectului ANPC, stabilite ca procent din cifra de afaceri a operatorului economic sancționat. Subliniez că amenda poate ajunge până la 4% din cifra de afaceri și poate fi replicată pentru toate punctele de lucru ale operatorului economic. Nu mai puțin îngrijorătoare este și tendința legislativă care le-ar permite agenților constatatori să interzică desfășurarea activității prevăzute în codul CAEN pentru care a fost aplicată sancțiunea, pentru o perioadă de până la trei ani, pentru operatorul economic, administratorii și/sau asociații acestuia.

Având în vedere impactul masiv al acestor măsuri asupra întregii piețe, asociațiile de retail au susținut, prin intermediul Coaliției pentru Dezvoltarea României, renunțarea la proiectul legislativ care le impune și corelarea cadrului sancționator cu cel propus la nivel european, prin inițiativa „New deal for consumers”, dar numai o dată cu intrarea în vigoare a acestuia din urmă.

Referitor la a doua tendință locală, schimbarea continuă a pieței, temerile sunt generate de factori perturbatori din ce în ce mai prezenți în industria de retail. Apar competitorii noi, mai mici și foarte tehnologizați, care încep să preia din cota de piață a retailerilor tradiționali, iar jucători din alte piețe încep să dezvolte propriile platforme de retail, forțând societățile deja prezente pe piață să fie, în permanență, cu un pas înaintea schimbărilor și să se reinventeze constant. Aș mai menționa că nu este exclusă o contracție a consumului, chiar dacă estimările oficiale arată o creștere a acestuia de 5,9% în 2019, peste rezultatul de anul trecut. Cifra pare optimistă, având în vedere că în 2018 consumul a înregistrat o creștere de 4,8%, încetinind față de 2017, când a avut un plus de 8,6%. O reducere a consumului ar putea fi cauzată în principal de erodarea puterii de cumpărare ca urmare a creșterii prețurilor și a restrângerii creditării, pe fondul aplicării cunoscutei OUG 114/2018.

Într-un astfel de context, în următoarea perioadă, tendința ascendentă amintită inițial va putea fi asigurată, pe de o parte, de continuarea demersurilor de actualizare și modernizare a cadrului legislativ specific iar, pe de altă parte, de îmbrățișarea de către jucătorii consacrați a transformărilor impuse de necesitățile pieței – investiții considerabile în tehnologie, automatizare pentru a atinge o ultra-personalizare a serviciilor oferite, pentru conceperea unor oferte exclusive si foarte atractive pentru consumatori, precum și a unor programe de fidelizare personalizate, bazate pe valorile clienților.

Did you find this useful?